söndag 2 januari 2011

God fortsättning

På det nya året! Hoppas ni hade en riktigt trevlig nyårsafton. Vi hade det lugnt och skönt och firade hemma hos oss. Ibland har det sina fördelar att ha barn. =)
Antonia och Stamme kom över och vi åt lammstek och citronpotatis som vi brukar på nyår. Vilken tur att jag gillar lamm. Till det, gott vitt grekiskt vin.
Till efterätt hade jag gjort en som jag fick hos Ewa för länge sen och som är superenkel och sååå god.
Man smälter vit choklad och tillsätter matyoghurt, blandar ordentligt och häller i ett par snygga glas och ställer kallt. Värm sedan valfria bär, mina är hallon, och häll över. Klart att servera.

I väntan på tolvslaget busade vi med Alexios och tittade på film.
Sen blev det champagne och vi önskade Gott Nytt År.
Det var väldans lugnt på våran gård så det var inte så mycket smällare, dessutom snöade det ju massor, men det var fint ändå.
Sen var det dags för den traditionella grekiska nyårskakan, Vassilopita.
1 januari har Agios Vassilis namnsdag. Det är den grekiske jultomten.För att fira honom äter grekerna en särskild sorts nyårskaka. I varje vassilopita finns ett mynt gömt på samma sätt som vi gör i Sverige med mandel i julgröten. När nyårskakan delas så får någon den eftertraktade biten med gömda myntet. Det sägs att den personen ska få ett lyckligt och gott nytt år. Och i år var det tadaaaaaaaaaaaa................

Lilla jag som hade turen på min sida. =))


Min coola nyårskille

1 kommentar:

Litenkram sa...

Åh vad mysigt det låter! Och att ha fått pengen i kakan är inte helt fel:) God fortsättning på er!!
Kram!