lördag 30 maj 2009

På besök i Järna - En ekologisk och biodynamisk dag



Vilken sommardag det blev!! Helt fantastisk!
Efter att ha sagt hejdå och önskat trevlig resa till D-man på Arlanda vid 9-tiden i morse bar det av hem till Marlene för dagens utflykt.

Hann med en kopp kaffe och en titt på fyra bedårande kattungar som nu är fulla av bus. Så söta!
Marlene och jag for i hennes bil och hade tre bilar till bakom oss med vänner/familjer till Marlene.
Eftersom det är Maraton i stan idag var det en himla tur att vi slapp ta vägen genom stan både på vägen till och från Järna

Efter ca en timme var vi framme vid dagens första stopp, Saltå Kvarn. Urmysigt litet ställe med
bl a butik och café med hembakta godsaker.
Vi tittade runt i omgivningen och tog sen en kopp kaffe på den mysiga altanen vid fiket.

I butiken fanns en massa biodynamiska produkter. Jag är ju svag för snygga förpackningar och tycker verkligen Saltå Kvarn har lyckats med detta.
Det som är bra är att dessa produkter även säljs på t ex Konsum.
Nu när jag vet vad det är ska jag botanisera runt bland hyllorna och testa lite olika produkter.
För mer info gå till http://www.saltakvarn.se/

Nästa stopp blev Nibble Trädgård, en härlig liten oas med blommor, örter, lite försäljning av krukor mm, även här fanns en liten butik med försäljning av frukt och grönt, kaffe, te,oljor, honung mm.
Jag köpte med mig en ekologisk olivolja som är producerad i Grekland.
Sista stoppet var Ytterjärna Kulturcentrum där vi avslutade med en härlig lunch och lite rundvandring i de mysiga omgivningarna.
Har verkligen haft en kanontrevlig dag. Tack Marlene för din idé och engagemang av denna utflykt.

På vägen hem stannade jag och handlade lite kvällsmat på just Konsum och till min glädje säljer de mitt favorit te. Pukka! I två sorter som jag inte provat förut.
Blev så glad, ja sån är jag! Blir glad över de små små sakerna. :-)


Grekisk olivolja
Biscotti skorpor med smak av fikon & solroskärnor
Mitt favoritte, Pukka


Inga kommentarer: