måndag 20 april 2009

Från Koster och hem igen

Isch vad fort 10,5 dagar går. I söndagskväll var man tillbaka på hemmaplan igen efter helt fantastiskt sköna dagar.
Som alltid när man kommer så där första gången till huset på våren,är det råkallt och fuktigt, men efter vädring och full sprutt på element och x antal värmeljus så blir det riktigt trivsamt och mysigt och man kurar senare under varsin filt i soffan.

Påskafton rivstartade med strålande sol från en klarblå himmel och soltörstande som man är vid det här laget blir man ju alldeles salig. Fräknar uppstod genast.
Dagen ägnades åt att röja i trädgården på baksidan, kratta löv och ta bort nedblåsta pinnar och kottar. Fika på veranda njöts till ett glittrande Kostersund rakt framför nosen. Kan det bli bättre?!

Resterande dagar bjöd på liknade väder, kanske lite varierande tempraturer men endast några få droppar regn kom på torsdagseftermiddagen.
Så vi har kunnat elda riktiga påskbrasor och rensat framför huset samt även fått iväg en massa bråte som stått i källaren i en evighet. Så skönt!
En tur till Strömstad för att fylla på frysen samt besök på öns båda lokala krogar, Strandkanten och Galejen. Alltid lika trevligt.

Även om vi slitit som djur och fått så mycket gjort har vi ändå vilat jättemycket.
Man kan inte göra annat när tystnaden är så magnifik. Inget brus från ständig biltrafik, eller brus från datorer, det enda som hörs så här års är knatter från någon enstaka båt på sundet eller från en flakmoppe.
Man kan bara inte bli irriterad på en mås som skriar i luften eller att de sitter
tusen småfåglar i buskar och snår och pratar för fullt.
Och det är en fröjd för ögat när mattor av vitsippor och blåsippor breder ut sig, som (om de kunde prata) säkert säger nåt i stil med:
Välkommen till Koster - Paradiset på jorden. :-)
Jag har alltid samma klump i magen när jag ska lämna mitt smultronställe, det är ju som mitt andra hem, har gjort och varit med om så fantastisk mycket kul genom åren och så fort jag lämnat ön drömmer jag mig tillbaka.

Kom i Kostervals..
Lägg din runda arm om min hals..

Mer bilder kommer inom kort.

Inga kommentarer: