söndag 18 september 2011

En liten fågel...

Har min svägerska och jag varit till idag. Vi har varit och städat hos min farmor. Oj vad tunn hon har blivit och oj vad det behövdes städa.
Vi skurade och fejade, bytte sängkläder och handlade. Farmor låg mest och vilade och njöt tror jag, över att bli ompysslad. Hon var iallafall väldigt tacksam när vi gick.

Det är för j...ligt att gamla människor ska behöva ha det så här, hon är för klar i huvudet för att få komma till ett boende med tillsyn hela tiden. Istället ska hon bo kvar hemma, och det kommer folk, med tur, 4 ggr om dagen. De hade kommit med förslaget att hon ska duscha vart tredje vecka samt få nya sängkläder. Notera då, att detta är en människa som inte klarar att gå på toaletten själv utan får använda blöjor. Ska hon behöva ligga i sin egen avföring och sen inte ens få duscha när hon vill?!.
Fy fan säger jag bara!
Hur har man mage att nedvärdera våra gamla så illa??! I ett land som Sverige.
Vart går alla våra skattepengar till??
Det kommer bli kaos i vårt land när alla 40-talister nu börjar bli gamla.

Imorse kommer en manlig vårdare, tydligen jättetrevlig och snäll, men jag förstår farmor när hon tycker att han "kladdar" när han ska duscha henne. Han gör säkert inte det. men en kvinna som levt själv sen hon var typ i 25-årsåldern och är idag snart 95 år, det är klart att det är kränkande och känns obehagligt för henne.

Det har varit en rätt tuff dag i dag känner jag.
Oavsett hur vår relation varit under åren vill jag att hon ska må bra och få ett värdigt avslut.
Hon har väldig ångest över hur hon har betett sig mot sin son och även mot mig, det vet jag.
Och hon sa idag att, Jessica, jag är så ledsen om jag sagt som gjort dig ledsen genom åren.
Jag strök henne över handen och sa, farmor vi drar ett streck över allt. Vi ältar inte det gamla, det gör ingen gladare. Jag viker mig, men jag orkar inte tjafsa längre.

I morgon ringer hon säkert och man får sig en avhyvling, men då får jag ta det då.
För en sak är jag väldigt säker på....

Man kan aldrig lära en gammal hund att sitta!

Eller kan man det??.... ;)






1 kommentar:

Anonym sa...

Men Jessan, har farmor Doris blivit så svag att hon behöver så mkt hjälp. Sorgligt att höra. Nästan så att jag önskar att hon ska ringa och ge dig en avhyvling, det hör ju liksom till när hon hör av sig:)

Stor kram
Pia