tisdag 15 februari 2011

Onda ögat

Tron på det onda ögat är en antik vidskepelse som du kan möta i många kulturer bl a Grekland.
Huruvida det onda ögat existerar eller ej är en trosfråga, många greker är lika övertygade om dess existens som du inte är det.

Det onda ögat är en slags negativ kraft som vi alla mer eller mindre bär inom oss. Om vi stirrar för länge på en person, ett djur eller till och med objekt kan vi skada denne med onda krafter. Detta sker oftast helt omedvetet, men själva stirrandet i sig kommer många gånger från avund eller beundran, och dina ögon blir det onda ögats kanaler

När exempelvis ett glas går sönder säger man att någon har/haft sitt onda öga mot denna person och att glaset går sönder för att ta bort det hemska istället för att personen ska råka illa ut.

Eftersom jag numera lever med en grek och känner mig så gott som grekinna (tror att jag varit det i ett tidigare liv faktiskt) så tror jag på denna vidskepelse. :))

Igår gick både en tallrik och en lampa i tusen bitar, som tur var gick inte lampfoten sönder för den tycker jag så mycket om. Tallriken är skitsamma, billig på IKEA.
Men frågan är vem/vad som tänker dåligt om en...eller kanske beundrar en... ;)

Därför har jag idag mitt armband på mig för att ta bort all negativ kraft.
Sen för att bli gladare har jag även bokat in en fotvårdsbehandling, känner att det behövs då det är väääldans svårt just nu att ta hand om fossingarna och så kan det vara skönt att få njuta en stund och bli fin.
Hit ska jag gå ... http://www.brommacosmetique.se/
De har en massa härliga behandlingar, tror att denna bara är början....

Mitt fina "onda ögat" armband för skydd mot dåliga vibbar

1 kommentar:

Anonym sa...

Så är det, det onda ögat kan man ge något omedvetet och utan att mena illa...............