tisdag 1 april 2014

Gamla råd kontra nya


Varför är det så svårt för våra föräldrar att förstå att allt som de gjorde med oss som bebisar kanske inte gäller idag??
Ja, nu har ju jag inte det problemet med min mamma för hon är ju så gott som osynlig vad det gäller barnen, men de råd som kommer från andra i den generationen eller framför allt från svärmor är råd som DE/HON fick och idag kanske något helt annat gäller.

Vill klargöra, att allt är så klart inte fel att få råd om, men vi har haft diskussioner om flera saker här hemma som t ex att ge vatten till nyfödda, och när jag ifrågasätter varför jag ska ge vatten om jag nu har bröstmjölk så det räcker och blir över varför det inte räcker då och får alla möjliga konstiga svar. Eller att jag inte vill ha flera filtar på mina barn då det kan öka spädbarnsdöden och får svaret att ja men det är viktigt att de är varma och de sover så bra.
Men min bebis ligger inte naken i ett rum med öppet fönster svarar jag då och blir mer upprörd än vad jag kanske behöver. 

Ibland blir jag bara smått tokig över att alla andra mammor vet bäst. Jag förstår att det är av välmening, men blir också väldigt arg över att inte tas på allvar. Jag går efter rekommendationer av idag och anser att mitt förnuft borde räcka. Inte bli tillrättavisad eller inte betrodd då det känns som om de inte tror att det kan vara nya råd som faktiskt kan vara bra.

Jag hoppas, om jag nu får turen att få egna barnbarn att lyssna mer och inte komma med en massa tillrättavisanden om ditten och datten. Dessutom har jag skrivit ner det så jag ska spara den här bloggen så jag kan gå tillbaka och läsa. :)

1 kommentar:

Unknown sa...

Heja dig!! Stå på dig!! Bara du vet vad som är bäst för dina barn, stå trygg i den känslan. Lyssna, skaka av dig och gör som du känner är bäst. Lägg inte kraft på att argumentenyera om du inte måste. Bara ta vattnet och gå. Kram!