lördag 17 december 2011

Sova sova säng säng säng...

Nu är den på plats, den nya sängen till plutten och Alexios hoppade njöt upp i den och sov sin förmiddagslur. Oj så lätt det gick. :))
Och vad mysigt det ser ut.


En alldeles ny säng

Det gick lite trögare nu på kvällen, men det var nog för att det ringde i min mobil och jag blev något splittrad.
Det var mammas fd arbetskamrat som ringde och berättade att mamma ramlat i Mörby C och fått hjälp med ambulans till sjukhuset.
Nu har jag pratat med hjärtavdelningen där hon ligger och hon skulle precis undersökas så jag kunde ringa om ca 2 timmar och höra hur det ligger till när de vet mera efter alla prvover.

Nu får det vara slut på alla dessa fall i våra familjer..I februari var det jag, nu i november svärmor, sen min moster och nu mamma.

Dagen har annars ägnats åt att städa och tidigt i morse bakade jag en supergod saffranskladdkaka som tog slut i ett nafs.
Brorsan och familj var ju här och fikade och busade med Alexios. Jag har världens finaste bror och svägersta och världens finaste brorsbarn. Alltid så mysigt att ses.

Här är receptet på kakan som ni bara måste prova!!

2 1/2 dl strösocker

1 dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g


Sätt ugnen på 200 grader (180 grader i varmluftsugn). Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.

Sååå gott!!



Inga kommentarer: