tisdag 2 december 2014

Hur människan fungerar

Hur man än gör har man rumpan bak eller hur är det man brukar säga??
Ibland blir jag förundrad över hur vuxna människor fungerar. Hur de får sina liv att fungera när de hela tiden behöver påpeka saker och att deras sätt ska vara det rätta eller ge andra känslan att sådär skulle minsann inte jag göra.
Ett exempel:
Jag är med i föräldrarådet på förskolan med två andra mammor och till Lucia vill vi som tidigare tacka personalen med en present. Mail har skickats ut och igår skickade jag ut en påminnelse till alla.
Varför alla? Jo för jag tänker så här:
Eftersom detta är en frivillig sak och det är säkert någon/några som inte vill vara med så kan de känna sig "uthängda" om andra ser att jasså, den har inte betalat.
Och då hade någon alldeles säkert påpekat detta.
(Sen finns det ju de som alltid gör allt i sista sekunden, men det är ju en annan sak.)
Så klart får jag ett mail från en mamma som skriver att hon redan betalat och "ni väljer att skicka ut denna påminnelse till alla igen??" Samtidigt tackar hon för att vi tar ansvar för detta.
Detta blir konstigt i mina ögon, man frågar/kritiserar gärna, och sen vill man ändå vara snäll med lite gull på slutet.
Jag svarade och förklarade precis det jag skrev i början och att jag inte hade tid över att sitta och redigera mailet då det ju inte är fem mailadresser direkt (det sista skrev jag inte) haha men jag kan tycka att man gör en sån stor grej av en rätt banal grej.
Många föräldrar vill aldrig vara med och hjälpa till, tycker inte de har tid, att deras tid är mer dyrbar än någon annans men har mer än gärna åsikter om hur andra ska göra eller hur det ska skötas.

Hade mer uppskattat om hon skrivit.
Tack för påminnelsen, vi har redan betalat.
Ja folk är ju olika, vet ju det. Men jag blir ändå så trött och att man behöver lägga sig på en nivå, som till ett barn för att försöka få folk att förstå.
Så dagens gnäll avklarat, nu ska vi baka havrebollar. Alexios är hemma andra dagen då vi upptäckte en svinkoppa på låret i fredags. Den har så gott som torkat ut så i morgon blir det nog förskolan igen om allt ser ok ut.

Inga kommentarer: