måndag 14 september 2009

Kreta del 1

Vi startade från Arlanda fredag den 28 augusti. Destination Chania och Agia Marina. Jag lagom förkyld och D-man trött som bara den. I vanlig ordning flyger man ju alltid så tidigt och till råga på allt försov jag mig och det var en ren tur att D-man vaknade och påpekade, att ska du inte gå upp nu. Så lagom snurriga och yrvakna hamnade vi till slut på Arlanda och checkade in. Resan gick kalasbra, inga förseningar nånstans. Väl framme i Chania märks det att Kreta är van vid turister.
Allt gick så mycket smidigare än vad vi varit med om vid tidigare Greklandsresor.
Inget skrik och tjafs utan vi lotsades ut som en skock får till den väntande bussen som skulle ta oss till Agia Marina. På bussen pratade Linda, vår svenska reseledare som pratade i hundraåttio, en form av söderslang med mycket "gå ner till plajjan, "här kan man käka frulle" osv. Vi fick oss nog alla ett gott skratt och vaknade till liv av hennes intensitet och kärlek till Kreta.

Väl framme i Agia Marina och vid vårt hotell Minos Village blev vi omhändertagna av hotellreceptionisten Nicol som genast försökte få mig att prata grekiska och påpekade att jag på semestern skulle lära mig minst ett nytt ord varje dag. Ojoj tänkte jag stressat, det här blir tufft.

Minos Village är ett fyrstjärnigt hotell och är egentligen inget vi skulle ha tagit i vanliga fall, dock var priset så bra denna gång och vi blev verkligen inte besvikna. Hotellet har blivt renoverat under 2007 och 2008 och var så fräscht.
Vi fick ett tjusigt rum 2 trappor upp med utsikt över poolen och baren. Tyvärr ingen havsutsikt, men man kan ju inte få allt.
T o m sängarna var bekväma, vilket inte brukar vara så vanligt då man i slutet av semestern längtar efter sin egen säng (som ungefär är det enda man saknar).

Fredagen gick till att spana in omgivningen och vi fick äran att bekanta oss med Giannis som arranderar baren på Minos Village. Jag kommer säkert återkomma en massa till honom, vilken kille. Helt underbar! Snacka om att bjuda på sig själv.
Hans fru Vana och deras lilla 5-åriga dotter Pennie har verkligen fastnat i våra hjärtan.
Efter lite god grekisk mat och några mythos var vi redo för vår första natt.
Tog inte speciellt lång tid för oss att somna den natten inte.

Inga kommentarer: